زیبایی, سلامت, مقالات

آیا واقعا مکمل های کلاژن تاثیر دارند؟

مکمل های کلاژن

مکمل های کلاژن این روزها توسط افراد محبوبیت بالایی پیدا کرده اند. اما آیا واقعا مکمل های کلاژن تاثیر دارند؟

کلاژن فراوان ترین پروتئین در بدن است و ساختار پوست، غضروف، استخوان و بافت همبند را فراهم می کند. با افزایش سن، تولید کلاژن به طور طبیعی کاهش می یابد و به کاهش عملکرد فیزیکی و ظاهر شدن چین و چروک منجر می شود. برخی از شواهد علمی نشان می‌دهند که مکمل‌های کلاژن خوراکی مؤثر هستند. کارشناسان می‌گویند مکمل‌ها، محصولات مراقبت از پوست و عادات سبک زندگی، همگی در کنار هم در افزایش تولید کلاژن اثر دارند.
این روزها تبلیغات گاهی افراد را به سوی سو مصرف محصولات زیبایی سوق می دهد. از طرفی در فرهنگ وسواس مراقبت از پوست، دانستن اینکه چه مکمل‌ها، سرم‌ها و کرم‌هایی واقعاً ارزش پول را دارند و کدام‌ها بی‌فایده هستند، می‌تواند چالش برانگیز باشد. این سوال مطرح می شود که چه میزان می توان به مکمل های کلاژن برای حفظ سلامتی اعتماد کرد؟

مکمل های کلاژن خوراکی نمونه بارز یک محصول محبوب هستند که شرکت ها اغلب ادعا می کنند می توانند مزایای معجزه آسایی ضد پیری داشته باشند. اما بحث های زیادی در مورد اینکه آیا مصرف این مکمل ها بهترین راه برای بهبود کیفیت کلاژن، افزایش تولید و کاهش تخریب است یا خیر، وجود دارد. در این مقاله نتایج تحقیقات و آزمایشات برخی دانشمندان با ذکر نام آن ها آورده شده است.

به گفته کریستینا کالینز، MD، FAAD، متخصص پوست دارای گواهی هیئت مدیره مستقر در آستین، TX، کلاژن فراوان ترین پروتئین در بدن است و ساختار پوست، غضروف، استخوان و بافت همبند را فراهم می کند. او گفت که مصرف مکمل های کلاژن برای فرآیندهای بهبود زخم، تشکیل اسکار، عملکرد اسکلتی عضلانی، جریان خون و بینایی حیاتی است.
کالینز به Verywell گفت: “با افزایش سن، تولید کلاژن کاهش می یابد و کیفیت کلاژن ما نیز کاهش می یابد.” کاهش کلی کلاژن درون بدن ما به عنوان کاهش عملکرد فیزیکی تجربه می شود، اما کاهش کلاژن پوست ما درست جلوی چشمان ما با ظاهر شدن چین و چروک در پوست افتادگی اتفاق می افتد.
او توضیح داد که در طول فرآیند پیری، کاهش تدریجی کلاژن می‌تواند منجر به کاهش حجم اطراف چشم یا صورت و مشکلات اسکلتی عضلانی مانند مشکلات حرکتی یا درد مفاصل شود.

آیا مکمل های کلاژن موثر هستند؟

تولید کنندگان اغلب ممکمل های کلاژن را به عنوان قادر به بازگرداندن استحکام پوست، تقویت سلامت استخوان و تقویت مو و ناخن تبلیغ می کنند. اما متخصصان در مورد اینکه آیا این مکمل‌ها می‌توانند در واقع این نتایج را ارائه دهند یا خیر، اختلاف نظر دارند.

کالینز گفت: «بسیاری از مردم می‌پرسند که ما چقدر می‌توانیم هر شکل مفیدی از کلاژن یا اجزای پپتیدی آن را از طریق فرآیند گوارش جذب کنیم.»

او افزود که هنوز شواهد قطعی در مورد فرمت ایده آل برای مکمل کلاژن وجود ندارد. بسیاری از مکمل‌های کلاژن شامل کلاژن هیدرولیز شده تا حدی تجزیه می‌شود و جذب آن آسان‌تر است و پپتیدها، زنجیره‌های کوچک‌تری از اسیدهای آمینه هستند که ممکن است حتی موثرتر باشند.

شواهد علمی برای حمایت از اثربخشی مکمل های کلاژن وجود دارد. یک متاآنالیز منتشر شده در مجله بین المللی پوست در سال 2021 به این نتیجه رسید که 90 روز مکمل کلاژن می تواند چین و چروک ها را کاهش دهد و هیدراتاسیون و الاستیسیته پوست را بهبود بخشد.
و یک مطالعه در سال 2022 با 100 شرکت‌کننده نشان داد که مکمل‌های خوراکی کلاژن با وزن مولکولی کم می‌تواند چین و چروک‌ها، خاصیت ارتجاعی، هیدراتاسیون و مانع یکپارچگی پوست صورت فوت‌سال شده را بدون عوارض جانبی بهبود بخشد.

Kunal Malik، MD، متخصص پوست دارای گواهی هیئت مدیره مستقر در شهر نیویورک گفت: در حالی که این مطالعات از استفاده از کلاژن خوراکی حمایت می کند، ادعاهای تولید کنندگان مکمل کلاژن اغلب از شواهدی که در حال حاضر توسط ادبیات پشتیبانی می شود، پیشی می گیرد.

آیا مکمل های کلاژن برای آرتریت مفید هستند؟

به غیر از مکمل ها، راه هایی برای تجربه مزایای مشابهی وجود دارد که با افزایش تولید کلاژن ارائه می شود. وقتی صحبت از مراقبت از پوست به میان می آید، استفاده از ویتامین C موضعی به شکل اسید ال اسکوربیک، همراه با اسید فرولیک و آلفا توکوفرول (ویتامین E) را توصیه می شود.
واین سه ماده دارای اثر آنتی اکسیدانی سینرژیک هستند و از اشعه ماوراء بنفش محافظت می کنند که نه تنها باعث پیری پوست می شود بلکه باعث سرطان پوست نیز می شود. زمانی که ویتامین C+E و فرولیک با SPF ترکیب شوند، این اثر حتی قوی‌تر می‌شود.
محافظت در برابر نور خورشید بسیار مهم است، زیرا آسیب اشعه ماوراء بنفش باعث تولید رادیکال های آزاد می شود که تعداد آنزیم هایی را که کلاژن را تجزیه می کنند افزایش می دهد. او گفت که آسیب اشعه ماوراء بنفش باعث می شود کلاژن خیلی سریعتر از فرآیند پیری معمولی تجزیه شود، بنابراین استفاده از حداقل SPF 30 در روز محافظت عالی در برابر تخریب کلاژن است.
در همین حال، هر روتین مراقبت از پوست ضد پیری باید شامل انواع مختلفی از مواد تشکیل دهنده کلاژن باشد، از جمله مشتقات ویتامین A، مانند رتینول، رتینوات، و هر چیزی که دارای “رتین” است. پپتیدها، که زنجیره های اسید آمینه کوتاه تری هستند که به عنوان بلوک های ساختمانی برای کلاژن عمل می کنند و هیالورونیک اسید، که به عنوان “چسب” بین بلوک های سازنده اسید آمینه عمل می کند.

آیا باید اسید هیالورونیک را به روتین مراقبت از پوست خود اضافه کنید؟

برای بهره گیری بهتر و اثر گذاری بالاتر از مکمل های کلاژن مصرف هیالورونیک اسید بسیار حائز اهمیت است. در این میان پک کوکونات کلاژن و هیالورونیک اسید مای ویتامینز از مجموعه محصولاتی است که بازخوردهای بسیار خوبی از سوی مصرف کنندگان داشته است.

 

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *