آموزشی, بدنسازی, سلامت, کاهش وزن

پروتئین وی رژیمی، دایت یا لین چیست؟

پروتئین وی رژیمی

پروتئین وی رژیمی که با نامهای مختلفی مثل «لین وی، وی دایت، پروتیین رژیمی و وی کم کالری» شناخته میشود کم چربی، کم کربوهیدرات و کم کالری بوده، اما پروتئین با کیفیت بالا دارد. این ماده برای کمک به ساخت عضله لاغر، سوزاندن چربی و کاهش وزن طراحی شده است. اگر به دنبال راهی برای افزایش مصرف پروتئین و حمایت از اهداف تناسب اندامتان هستید، حتما این مطلب را دنبال کنید.

پروتیین رژیمی وی یا آب پنیر چیست؟

پروتئین وی محصول فرعی تولید پنیر است که از جامدات شیر جدا شده و به صورت پودر فرآوری می شود. پروتئین وی همه نه اسید آمینه ضروری را که سازنده پروتئین ها در بدن هستند، شامل می شود. پروتئین وی به ویژه غنی از لوسین است، یک اسید آمینه شاخه دار که رشد و ترمیم عضلات را تحریک می کند. پروتئین وی همچنین دارای مواد مغذی مفید دیگری مانند کلسیم، ایمونوگلوبولین ها و لاکتوفرین است.

 

برای خرید انواع پروتئین میتوانید به فروشگاه ما مراجعه کنید.

 

پروتئین وی رژیمی یا وی دایت

پروتئین وی دایت یا لین نوعی پروتئین آب پنیر است که از طریق فیلتراسیون یا میکروفیلتراسیون تصفیه شده تا بیشتر چربی و لاکتوز از آن حذف شود و یک منبع پروتئین خالص و غلیظ باقی بماند. پروتئین وی رژیمی معمولاً حاوی حدود ۷۵-۹۰٪ پروتئین بر اساس وزن است که در مقایسه با پروتئین وی معمولی که حدود ۷۰-۸۰٪ پروتیین دارد، رقم بالایی به نظر میرسد.

پروتئین وی رژیمی همچنین دارای کمترین مقدار کالری، کربوهیدرات و شکر نسبت به نوع معمولی آن است که ایده‌آل برای افرادی است که می‌خواهند وزن کم کنند یا رژیم کم‌کربوهیدراتی داشته باشند.

 

 

تاثیر بر کاهش وزن

پروتئین برای کاهش وزن و ساخت عضلات ضروری است. دایت وی دارای کالری و کربوهیدرات کم است که می تواند به شما در از بین بردن کمبود کالری کمک کند.

معمولا در ترکیبات وی رژیمی سی ال ای، ال-کارنیتین و عصاره چای سبز که همه برای افزایش سوزاندن چربی موثر هستند یافت میشوند. این مواد می توانند به بهبود متایولیسم و گوارش شما کمک کنند تا کاهش وزن خوبی را تجربه کنید.

مزایای لین وی

پروتئین وی رژیمی یا لین دارای مزایای سلامتی زیادی برای تناسب اندام و رفاه عمومی است. برخی از این مزایا عبارتند از:

  • افزایش حجم و قدرت عضلات: پروتئین وی ترکیب سازنده پروتئین عضلانی را تحریک می کند، که این عمل در واقع همان فرآیند ایجاد الیاف عضلانی جدید است. پروتئین وی همچنین جلوگیری از تخریب عضلات را که در هنگام ورزش یا روزه دار شدن ممکن است رخ دهد، انجام می دهد. پروتئین وی می تواند به شما کمک کند بیشترین عضله و قدرت را نسبت به سایر انواع پروتئین ها مانند کازئین یا سویا کسب کنید.
  • افزایش سوزاندن چربی: پروتئین وی می‌تواند با افزایش نرخ متابولیسم شما، کاهش اشتها و حفظ حجم عضلات شما به شما کمک کند تا چربی بیشتری سوزانده شود. همچنین حساسیت انسولین شما را بهبود ببخشد که به معنای استفاده بهتر از گلوکز توسط بدن شما و ذخیره کمتر چربی است.
  • تقویت سیستم ایمنی: پروتیین وی می‌تواند با فراهم کردن آنتی‌بادیها، آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات ضد التهاب، سیستم ایمنی شما را حمایت کند. همچنین به تنظیم میکروبیوم روده‌ای شما کمک کند که به سلامتی ایمنی شما مرتبط است.
  • پیشگیری از بیماری: این ماده می‌تواند در پیشگیری یا درمان بیماری‌های مختلف مانند دیابت، بیماری قلبی عروقی، آستیوپوروز و سرطان کمک کرده، سطح گلوکز، کلسترول و فشار خون شما را کاهش داده، استحکام استخوان‌هایتان را بهبود بخشد و رشد تومور را مهار کند.

 

نتیجه گیری

برای بهره‌مندی از مزایای پروتئین وی رژیمی، باید آن را به طور منظم و به میزان کافی مصرف کنید. دوز مناسب بستگی به وزن بدن، سطح فعالیت و اهداف شما دارد، اما توصیه عمومی این است که روزانه ۰.۸-۱.۲ گرم پروتئین بر اساس هر کیلوگرم وزن بدن مصرف شود. می‌توانید پروتئین وی رژیمی یا رژیمی را با آب، شیر یا شیر گیاهی مخلوط کنید یا آن را به اسموتی، آرد و محصولات پخته اضافه کنید.

پروتئین رژیمی یک راه موثر و راحت برای افزایش مصرف پروتئین و بهبود سلامت و تناسب اندام شما است. با این حال، این یک تفنگ جادویی نیست که بتواند یک رژیم توازن‌دهنده و روزانه و یک برنامه ورزشی را جایگزین کند. شما همچنان باید مجموعه‌ای متنوع از مواد غذایی کامل از جمله میوه، سبزیجات، غلات، مغزها و دانه‌ها مصرف کنید و در فعالیت‌های بدنی منظم شرکت کنید تا نتایج بهینه را بدست آورید.

 

 

منابع

Whey Protein 101: The Ultimate Beginner’s Guide – Healthline

Whey Protein Powder Nutrition and Health Benefits – Verywell Fit

Whey Protein Benefits and How to Use – Dr. Axe

10 Evidence-Based Health Benefits of Whey Protein

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *